środa, 24 lutego 2016

10 porad pisarzy dla ambitnych blogerów

Prowadzisz blog? Robisz to dla przyjemności czy z przymusu? Częściej czujesz się jak odkrywca nowych lądów czy jak sztangista, który spalił wszystkie podejścia?

Jeśli chcesz pisać lepiej, przygotuj się na dużo pracy i ucz się od najlepszych.

Oto 10 porad jak pisać lepiej:

1. Pisarz, ten prawdziwy, rozlewa się tak jak dzikie rzeki w Ameryce Południowej: ten prąd niesie ze sobą także wiele gratów i śmieci, dachy domów, zwłoki niedźwiedzia, tratwy z nagimi ludźmi i wgniecione blaszane naczynia.

– Sándor Márai

2. Dobrze pisać to znaczy czynić myśl widzialną.

– Ambrose Bierce

3. Pisanie nie oznacza myślenia; to przedrzeźnianie albo co najwyżej imitacja myśli.

– Emil Cioran

4. Z pisaniem jest tak, że albo ma się wrodzony talent, albo człowiek desperacko się stara i w końcu się nauczy. Nie ma innej możliwości.

– Haruki Murakami

5. Istnieją pisarze, którzy już na dwudziestu stronach potrafią wyrazić to, na co ja zużywam czasami nawet dwa wiersze.

– Karl Kraus

6. Można bez zbytniego polotu tak pisać, że trzeba by bardzo wiele polotu, aby to zrozumieć.

– Georg Christoph Lichtenberg

7. Złe pisarstwo to coś więcej niż sprawa gównianej składni czy błędnej obserwacji; złe pisarstwo powstaje zwykle z upartej odmowy opowiedzenia o tym, co ludzie tak naprawdę robią – dopuszczenia do myśli faktu, że, powiedzmy, czasami mordercy przeprowadzają staruszki przez ulicę.

– Stephen King

8. Pisanie polega nie na umiejętności pisania, lecz na umiejętności wykreślania tego, co jest źle napisane.

– Antoni Czechow

9. Nie pisze jak Bóg, kto nie cierpiał jak pies.

– Marie von Ebner-Eschenbach

10. Czytelnika nie można zniewalać, czytelnika się urzeka.

– Antoine de Saint-Exupéry

Jaki cytat chcesz dodać do tej listy? Napisz o tym w komentarzu.

sobota, 20 lutego 2016

10 zasad budowania mocnej marki przez agencję PR

1. W usługach PR liczy się tylko to kim jesteś i co potrafisz zrobić dzisiaj, nie to kim będziesz lub co zrobisz jutro.

2. W prawie ważna jest sprawiedliwość. W rachunkowości liczby. W wojsku odwaga. Na budowie maszyny. W PR ważne jest bycie pierwszym.

3. Klient powie, że kupił samochód, bo jest bezpieczny lub mało pali, ale tak naprawdę chodzi o to jak się w nim czuje. Ludzie pracują z ekspertami PR, których lubią.

4. Klienci przychodzą do agencji PR, bo mają problemy biznesowe – nie wizerunkowe. Pacjenci przychodzą do lekarzy, bo potrzebują lekarstwa i nadziei – nie wykresu EKG. Klienci nie chcą wiedzy PR – chcą rozwiązań swoich problemów.

5. PR buduje się na osobistych doświadczeniach. Jeśli lekarz spóźni się na wizytę u pacjenta, mechanik pomyli się w rachunku za naprawę auta, policjant nie złapie złodzieja, żaden PR nie zatrze złego wrażenia.

6. Kapitan Titanica przez kilka godzin nie mógł uwierzyć, że statek może zatonąć po kolizji z górą lodową. Nie ma niezatapialnych firm. Nie ma marek odpornych na każdy kryzys.

7. Watykan ma tylko 110 żołnierzy i jest najbardziej wpływowym państwem na świecie. Nie lekceważ siły idei.

8. Prawda dla dziennikarza to informacje, które zdąży zebrać przed terminem oddania artykułu do druku.

9. Reklama jest szybka, ale ludzie wierzą w to, co przeczytali w gazecie i zobaczyli w telewizji.

10. Każdy dzień jest wyjątkowy – nie powtórzy się przez najbliższe 100 lat. Zrób dziś coś wyjątkowego dla swoich klientów.

poniedziałek, 8 lutego 2016

4 powody dlaczego dział PR powinien zarządzać komunikacją w mediach społecznościowych

Mimo oporów i wątpliwości coraz więcej firm przekonuje się do mediów społecznościowych i zakłada profile na Facebooku, Twitterze, Google+, LinkedIn, Pinterest i innych.

Pytanie, które często się pojawia na naszych szkoleniach medialnych brzmi: "Kto ma zarządzać komunikacją w mediach społecznościowych?"

Marketing? Obsługa klienta? PR?

Odpowiedź jest w tytule: dział PR.

Dlaczego?

1. Agencja PR lub wewnętrzny dział PR jest najlepiej przygotowany do odpowiedzi na pytania mediów.

Kiedy reporter kontaktuje się z firmą za pośrednictwem mediów społecznościowych oczekuje szybkiego odzewu. Jeśli nie doczeka się odpowiedzi, poszuka informacji w innym miejscu (czytaj: konkurencyjnej firmie).

Zespół PR zajmuje się obsługą kontaktów z mediami, koordynuje wywiady i przekazuje informacje o jakie proszą dziennikarze. Pracownicy działu PR znają reporterów, którzy pisali o ich firmie, wiedzą co ich interesuje i potrafią korzystać z mediów społecznościowych jako dodatkowego – nie odrębnego – kanału komunikacji z mediami.

2. PR zna i rozumie aktualne kluczowe przesłania organizacji.

To może być krótki komunikat opracowany przez dział prawny ("Powiedz to i to") lub bardziej subtelny przekaz z informacjami o produkcie lub usłudze – dział PR zna styl firmowej komunikacji i potrafi go dopasować do sytuacji.

Na profilach w mediach społecznościowych używana jest liczba mnoga. Na Twitterze i Facebooku mówi się na przykład: "Zrobiliśmy... Planujemy... Cieszymy się...". Dział PR potrafi połączyć styl i ton komunikacji online z innymi firmowymi kanałami.

3. Zespół PR ma doświadczenie w zarządzaniu reputacją.

Konsumenci wykorzystują często Twittera do dzielenia się doświadczeniami z używania Twoich produktów lub korzystania z usług. Zespół PR zna potrzeby różnych interesariuszy – konsumentów, partnerów handlowych, inwestorów, dziennikarzy – i potrafi dopasować komunikaty do każdej grupy, dbając jednocześnie o spójność głównego przesłania.

Dział PR powinien także mieć dobre kontakty ze wszystkimi działami firmy. Jeśli pojawi się większa liczba skarg na działanie witryny WWW, powinien o tym powiedzieć informatykom. Dział sprzedaży lub obsługi klienta powinien wiedzieć na przykład o kłopotach z realizacją kuponów rabatowych lub zakupów online.

4. Strategia PR dyktuje strategię komunikacji w mediach społecznościowych.

Każda firma powinna mieć aktualny plan PR. Jeżeli go nie ma, powinna go przygotować. Strategia w mediach społecznościowych skoordynowana z ogólną strategią firmy zwiększa skuteczność na obydwu frontach.

Nie zgadzasz się ze mną? Co pominąłem? Napisz o tym w komentarzu.

czwartek, 4 lutego 2016

Reklama czy artykuł? Co wybrać?

Wiem, że w kółko opowiadam o tym jak możesz zainteresować media swoim produktem, usługą lub firmą, jak pisać ciekawe informacje prasowe, jak udzielać wywiadów dla mediów.

Czasem możesz pomyśleć: "Po co to wszystko? To wymaga tyle pracy i wysiłku. Mam ważniejsze sprawy na głowie w firmie. Nie szukam kontaktu z dziennikarzami, bo nie mam o nich dobrego zdania."

Może warto przypomnieć o korzyściach z regularnych kontaktów z mediami?

Praktycy PR – ja też – bez zająknięcia powtarzają, że tekst redakcyjny ma czterokrotnie większą wartość od reklamy. Ale co to dokładnie znaczy? I dlaczego tak jest?

Chodzi o to, że każda wzmianka o Twojej firmie lub produktach w gazecie, czasopiśmie, na stronie internetowej, w programie telewizyjnym lub audycji radiowej jest wyśmienitą formą promocji.

Ale nie w miejscu lub czasie na reklamę. Mam na myśli treści redakcyjne!

Za każdą reklamę musisz zapłacić. Artykuł napisany przez dziennikarza lub program w telewizji jest – ogólnie biorąc – bezpłatny (nie płacisz za publikację lub emisję).

Siła perswazyjna reklamy spada. Ludzie pomijają strony z reklamami w gazetach i zmieniają kanały w przerwach na reklamy.

Dlaczego agencje reklamowe stale wymyślają nowe pomysły, aby zwiększyć zainteresowanie produktami ich klientów? Dlatego, że poprzednie były niedobre? Nie, bo się szybko znużyły.

Z drugiej strony, ludzie czytają gazety i czasopisma lub oglądają programy w telewizji z własnej woli, bo ich to interesuje. Jeśli trafią na informację lub artykuł o Tobie, potraktują to bardziej poważnie niż reklamę.

W jednej chwili dowiadują się o Tobie i o tym, co robisz setki, tysiące lub miliony ludzi, którzy w innym przypadku nigdy by o Tobie nie usłyszeli. Wśród nich może być dużo nowych klientów!

Media mówią tylko o rzeczach i ludziach niezwykłych, ciekawych i wartościowych. Jeśli mówią o Tobie, tak właśnie jesteś postrzegany. Masz coś wyjątkowego do zaoferowania i dlatego jesteś w telewizji.

To wymaga pracy, cierpliwości i wyobraźni. Przydadzą się także nowe umiejętności (na przykład zdobyte na szkoleniu medialnym), ale nagroda warta jest tego trudu.

Mając dylemat: reklama czy artykuł, nie zastanawiaj się ani sekundy. Wybierz artykuł. Jest bardziej skuteczny i dużo tańszy!