sobota, 7 października 2017

Twarda prawda o miękkich kompetencjach w pracy

Świat biznesu oczekuje od szefów firm opanowania miękkich kompetencji na najwyższym poziomie. To one – a nie twarde kompetencje – decydują o sukcesie w prowadzeniu interesów.

Techniczne umiejętności zarządzania firmą (konkretne i mierzalne) to jedno. Ale umiejętność komunikacji, inteligencja emocjonalna i kreatywność to drugie. Liderzy z rozwiniętymi kompetencjami miękkimi wygrywają z tymi, którzy je lekceważą.

Czy jako szef firmy potrafisz przekonać współpracowników do wzięcia pod uwagę innego punktu widzenia? Potrafisz aktywnie słuchać swoich klientów czy w czasie rozmowy nie możesz oderwać wzroku od ekranu smartfona? Potrafisz wyjaśnić techniczne szczegóły projektu pracownikowi innego wydziału firmy? Wiesz kiedy zabierać głos, kiedy pytać i kiedy milczeć?

Błąd w każdej z tych sytuacji może skutkować utratą klienta, zwiększeniem kosztu realizacji projektu lub utratą obiecanego awansu.

Wszystkie błędy w komunikacji są szczególnie bolesne w przypadku reprezentowania firmy na forum publicznym, na przykład na panelu dyskusyjnym, spotkaniu z inwestorami lub konferencji prasowej.

Dobra wiadomość jest taka, że miękkie kompetencje można rozwijać, ćwiczyć i doskonalić. Nauka jest jednak trudniejsza niż w przypadku kompetencji twardych, na przykład obsługa komputera i programów komputerowych, znajomość języka obcego czy prawo jazdy.

Które umiejętności miękkie cenione są najbardziej?

Uczestnicy szkoleń PR prowadzonych przez Pressence Public Relations najczęściej wymieniają następujące kompetencje miękkie (od najbardziej do najmniej potrzebnych w pracy):

  1. Komunikacja
  2. Organizacja
  3. Rozwiązywanie problemów
  4. Kreatywność
  5. Praca w zespole
  6. Punktualność
  7. Krytyczne myślenie
  8. Zarządzanie stresem
  9. Zdolność adaptacji
  10. Przyjazne nastawienie do ludzi

Kompetencje interpersonalne wystarczające na początku kariery zdecydowanie różnią się od tych potrzebnych na wyższych stanowiskach. Na przykład, umiejętność negocjacji i prowadzenia zebrań na stanowisku niskiego szczebla zasadniczo różni się od tych samych umiejętności wymaganych od członka zarządu.

Niewiele osób przyznaje się przed swoimi współpracownikami, że źle się czują w roli prelegentów, odwlekają przygotowania prezentacji na ostatnią chwilę, źle śpią przed wystąpieniem w mediach. Dlatego chcą się szkolić poza siedzibą swojej firmy lub w zamkniętej sali (żeby nikt ich nie widział).

Dlaczego warto inwestować w miękkie kompetencje?

W Pressence Public Relations często słyszymy od uczestników naszych szkoleń PR trzy rzeczy:

1. Przed zapisaniem się na szkolenie musieliśmy pokonać strach przed tym, żeby nie wypaść na szkoleniu gorzej od kolegów i koleżanek z pracy.

2. Na koniec szkolenia byliśmy zdziwieni, że tak dużo można się nauczyć w tak krótkim czasie.

3. Szkoda, że zdecydowaliśmy się na takie szkolenie tak późno.

Każda złotówka zainwestowana w doskonalenie miękkich kompetencji zwraca się wielokrotnie przez całe życie, także poza pracą.

Jeśli jesteś zainteresowany szkoleniem PR, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.

11 komentarzy:

  1. W każdym większym zakładzie pracy szkolenia są niezbędne. Firmy szkoleniowe potrafią naprawdę dobrze przygotować zespół do nowych zadań, przez co łatwiej i przyjemniej wygląda praca

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. Prawda jest taka, że nie każda osoba zarządzająca ma do tego pełne kompetencje. Są przecież firmy szkoleniowe jak https://www.seka.pl/uslugi/szkolenia-i-uprawnienia-zawodowe które prowadzą odpowiednie szkolenia w tym zakresie. Dobrze przygotowany pracownik to osoba niezwykle ważna na każdym etapie przedsiębiorstwa.

    OdpowiedzUsuń
  4. A co do kwestii szkoleń. Co sądzicie na temat takiego kształcenia dualnego https://edunet-poland.pl/ksztalcenie-dualne/ ? Ja uważam, że to bardzo dobry pomysł, gdyż uczy już na etapie szkoły zawodowej uczniów przyszłego stanowiska pracy (które notabene jest zapewnione)

    OdpowiedzUsuń
  5. Na dobrą sprawę ja się jeszcze tymi kwestiami nie interesowałem więc ciężko mi się ustosunkować. W sumie dopiero zakładam własną firmę, ale czytałem na stronie http://officesystems.pl/jakie-korzysci-moze-przyniesc-firmie-outsourcing-kadr-i-plac/ o outsourcingu kadr i płac, który jest teraz modny. Fajnie, ze może to rozwiązanie przynieść sporo korzyści.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jeżeli chcielibyście wziąć udział w szkoleniach dla urzędów administracyjnych, to pokażcie firmę https://pccpoland.pl/ swojemu przełożonemu. Według mnie, to prawdziwi specjaliści, którzy oferują szkolenia prowadzone przez profesjonalnych urzędników, dyrektorów szkół czy różnorodnych ekspertów.

    OdpowiedzUsuń
  7. Szkolenia i programy rozwojowe dla kadry kierowniczej powinny być regularnie przeprowadzane, zobaczcie sami na stronie https://www.impactinternational.com/pl/service/wzmacnianie-przywodztwa jak ważne jest aby firma miała najlepszych przywódców i na ile od tego zależy sukces organizacji.

    OdpowiedzUsuń
  8. Szkolenia z absyndencji to droga ku wolności od nałogu. Każda lekcja to krok w stronę pełni życia i zdrowego, świadomego podejścia do rzeczywistości. https://conperio.pl/nasze-uslugi/conperio-szkolenia/

    OdpowiedzUsuń
  9. Na stanowiska kierownicze trzeba poszukiwać osób z odpowiednimi kwalifikacjami i predyspozycjami, takie osoby muszą wiedzieć jak zarządzać zespołem. Na pewno są takie osoby na rynku pracy, może dzięki agencji https://kono.jobs/headhunting/ uda się takie osoby sprawnie wyszukać i zatrudnić.

    OdpowiedzUsuń

  10. Wzmocnij morale i efektywność zespołu dzięki naszemu innowacyjnemu sszkolenie motywacyjne dla pracowników. Zdobądź umiejętności motywujące, zwiększając zaangażowanie i osiągając sukcesy. Zapisz się już teraz!

    OdpowiedzUsuń

Ten wpis czeka na Twój komentarz.