Wszystkie firmy popełniają błędy PR – mniejsze i większe. Nie wszystkie pomyłki niszczą reputację i rujnują finanse. Najgorsze są te, z których nie wyciąga się na czas właściwych wniosków.
Oto 10 błędów najczęściej popełnianych przez firmy – małe i duże:
1. Brak strategii.
Najprostszym sposobem zmarnowania czasu, energii i pieniędzy jest rozpoczęcie kampanii PR bez strategii i planu działania. Zastanów się co i dlaczego chcesz osiągnąć. Wyznacz cele krótko i długoterminowe. Przygotuj plan, w którym opiszesz grupy docelowe, kanały komunikacji, harmonogram, budżet i sposób pomiaru wyników.
2. Zła strategia.
Masz rewelacyjną strategię PR i nic więcej. Strategia PR nie zastąpi strategii biznesowej, strategii marketingowej i strategii sprzedaży. PR skutecznie współpracuje z marketingiem, promocją i sprzedażą pod warunkiem, że wszyscy działają strategicznie. Brak takiej współpracuje szkodzi wszystkim.
3. Brak polityki komunikacji.
Każda firma powinna mieć politykę PR, która opisuje zasady komunikacji pracowników ze wszystkimi interesariuszami. Polityka PR wyjaśnia kto może kontaktować się z mediami, o czym nie wolno rozmawiać, jak odpowiadać na pytania w mediach społecznościowych, itp. Dobra polityka PR dba o spójność komunikacji i pomaga unikać kosztownych błędów.
4. Masowa wysyłka informacji prasowych.
Korzystaj z informacji prasowej tylko kiedy masz coś ważnego do powiedzenia i nie przekazuj jej wszystkim dziennikarzom ze swojej listy kontaktów z mediami. Wyślij ją tylko tym, których może zainteresować i z którymi masz najlepsze relacje. Każdą informację zacznij do krótkiego osobistego wstępu – to jest bardziej skuteczne od najbardziej intrygującego tytułu.
5. Pomijanie blogów i mniejszych serwisów informacyjnych.
Wiele firm wciąż lekceważy wpływ blogów na to, co ludzie myślą i jak to kształtuje ich decyzje zakupowe. Niektórzy blogerzy mają duże grupy wiernych czytelników i – co ważne – cieszą się wśród nich sporym zaufaniem i autorytetem. To, co przeczytają na ulubionym blogu ma dla nich większą wartość od tego, co usłyszą w telewizji.
6. Niedocenianie swoich klientów.
Marketing szeptany wydaje wciąż mglistą koncepcją, ale w epoce mediów społecznościowych osobiste rekomendacje są silnym narzędziem wiarygodnej promocji. Pozytywne opinie znajomych i klientów tworzą atmosferę zaufania i zachęcają do kontaktów z firmą.
7. Brak monitoringu, pomiaru efektów cząstkowych i optymalizacji kampanii.
W każdej kampanii PR pojawiają się nieprzewidywalne niespodzianki wymagające szybkiej reakcji. Skuteczność kampanii zależy m.in. od uważnego monitoringu postępów i korekty błędów. Brak pomiaru efektów cząstkowych uniemożliwia jej optymalizację i obniża końcowy wynik.
8. Brak obserwacji serwisów informacyjnych.
Media stale o czymś informują. Niektóre wydarzenia stwarzają naturalne okazje do zaistnienia w mediach, na przykład w roli eksperta. Jeśli nie znasz tematów dnia, tracisz okazję do wykazania się wiedzą i doświadczeniem.
9. Zaniedbywanie aktywności online.
Media społecznościowe są znakomitym kanałem komunikacji – czynnym 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu. Warto z nich korzystać do rozmów z klientami, zbierania opinii, testowania pomysłów i lepszej obsługi klientów. Istotne, żeby skupić się na tych serwisach online, z których najczęściej korzystają Twoi klienci i które mają najlepszą reputację.
10. Słaba komunikacja w sytuacji kryzysowej.
Prawie każdy ekspert PR (mówię prawie, bo nie znam wszystkich) powie, że w sytuacji kryzysowej nie ma miejsca na "bez komentarza". Brak informacji zachęca do spekulacji lub jeszcze gorzej sygnalizuje apatię i szkodzi reputacji. Jeszcze większe szkody czyni nieprzemyślana lub agresywna wypowiedź w mediach. Wszystko, co mówisz w sytuacji kryzysowej musi być jasne, szczere i przejrzyste. Pomaga aktualny plan kryzysowy a jeśli go nie masz konsultacja z ekspertem PR.
Jeśli jesteś zainteresowany kampanią PR lub masz pytanie o PR, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.
Błędy zdarzają się w dużych oraz małych przedsiębiorstwach, najczęściej to są błędy spowodowane przez brak strategii i długofalowego myślenia. Widac to często na przykładach kampanii google adwords które nastawione są na szybki sukces bez odpowiedniego planu.
OdpowiedzUsuńJeśli reklama ma być skuteczna, powinna zostać skierowana do odpowiedniej grupy docelowej. Naprawdę skuteczne są reklamy w modelu programmatic, o którym można przeczytać pod tym adresem: http://www.nawww.pl/programmatic-czyli-co/. Myślę, ze warto się nim zainteresować...
OdpowiedzUsuńCześć. My planujemy rebranding w najbliższym czasie i budowę rozpoznawalności marki przy pomocy specjalistów. Zainteresowała nas na przykład ta agencja - jakbyście ocenili ich ofertę? Nie mamy zupełnie doświadczenia w tym obszarze.
OdpowiedzUsuńMoim zdaniem bardzo fajnie opisany problem. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńAby cieszyć się dobrym PR-em wśród klientów warto zadbać o dobre opinie google o firmie w internecie.
OdpowiedzUsuńGdy mówimy o mediach społecznościowych, często myślimy o nich w kategorii zabawy i rozrywki. Jednak warto pamiętać, że są one również ważnym narzędziem w biznesie. Dlatego też, biorąc pod uwagę możliwość zmiany nazwy użytkownika na tym serwisie, warto rozważyć to jako element strategii marketingowej. Na pewno warto zwrócić uwagę na poradnik dostępny na stronie https://ebizneskrokpokroku.pl/spolecznosci/jak-zmienic-nazwe-uzytkownika-na-twitterze-zmiana-nicku-w-minute/ który pomoże w prosty sposób zmienić swój nick i dostosować go do swoich potrzeb biznesowych.
OdpowiedzUsuń