"Dlaczego zajmujesz się PR?"
Niedawno usłyszałem to pytanie od osoby, która myśli o karierze w PR. Interesowało ją dlaczego specjalizuję się w komunikacji kryzysowej, relacjach z mediami i szkoleniach medialnych. "Dlaczego wybrałeś te trzy specjalizacje?" – pytała.
Kiedy zaczynałem pracę w PR wyposażenie mojego biura mieściło się na tylnym siedzeniu samochodu. Większość decyzji podejmowałem ad hoc, uczyłem się na błędach i dużo improwizowałem. Teraz kiedy spłacam kredyt na mieszkanie i mam więcej obowiązków, muszę myśleć bardziej konkretnie.
Nauczyłem się samodyscypliny, sztuki rozmawiania z klientami o ich potrzebach i strategii planowania dnia pracy. Ale co oferować klientom?
Pierwsza lista podstawowych usług powstała ponad 10 lat temu dzięki odpowiedziom na dwa pytania:
1. Co z tego, co potrafię robić najlepiej (lepiej od konkurencji) najbardziej interesuje klientów i nadal mam ochotę to robić?
2. Co z tego, co potrafię robić najlepiej (lepiej od konkurencji) najbardziej interesuje klientów, ale nie mam ochoty już tego robić?
Kiedy w 2000 roku po kilkunastu latach pracy w mediach zastanawiałem się nad zmianą zawodu, wiedziałem, że chcę zająć się PR, ale nie potrafiłem powiedzieć czym dokładnie. I właśnie te dwa pytania rozwiązały problem – szybko i zdecydowanie.
Odpowiedzi na te pytania mogą doprowadzić do różnych konkluzji w zależności od doświadczenia, wykształcenia i umiejętności. Na przykład na początku miałem najwięcej doświadczenia w budowaniu relacji z mediami, pisaniu informacji prasowych i komunikacji kryzysowej. Ale najwięcej frajdy sprawiało mi prowadzenie szkoleń medialnych i warsztatów kryzysowych – także po angielsku.
Miło odbierać telefony z pytaniami o szkolenie medialne lub warsztat kryzysowy: "Kiedy ma pan wolny termin, bo słyszałem wiele dobrego o pana pracy od moich znajomych?" Były też pytania o spoty reklamowe, druk wizytówek i wieczorki taneczne dla emerytowanych pracowników – usługi, których nie było (i nie ma) w mojej ofercie. To duża ulga kiedy mogę odmówić – bez cienia wątpliwości.
Z biegiem czasu do szkoleń medialnych i warsztatów kryzysowych dodałem szkolenia z prezentacji i wystąpień publicznych, szkolenia z komunikacji w mediach społecznościowych, budowanie kluczowych przekazów, tworzenie planów kryzysowych i organizację symulacje kryzysowe. Klienci o to pytali (i pytają) a ja to robiłem (i robię) z entuzjazmem i ogromną przyjemnością.
Jeśli chodzi o usługi, z których chciałem zrezygnować, musiałem znaleźć zaufanych ekspertów, którzy by chcieli się nimi zająć (to znakomita metoda zdobywania wdzięcznych przyjaciół!) Jeśli chodzi o usługi, które chciałem zatrzymać i rozwijać zauważyłem, że wszystkie mają jeden mocny wyróżnik: każda wymaga dobrego przygotowania i jasnej strategii działania – coś co jest wyróżnikiem tego, co robię także w życiu prywatnym.
Myślę, że te dwa pytania pomogą wybrać kierunek działania szczególnie tym, którzy czują, że są obecnie na zakręcie – nie chcą już robić tego, co robili do tej pory i nie wiedzą jak pokierować swoją karierą zawodową. Ważne, żeby poszukać wspólnego pola dla tego, co potrafisz i chcesz robić z tym, czego potrzebuje i za co chce płacić rynek.
Przed nami Nowy Rok – pełen niepewności i ryzykownych wyzwań. Myślę, że odpowiedzi na te dwa pytania pomogą podjąć właściwe decyzje – bez względu na uprawiany zawód. Powodzenia!
Na poziomie korporacyjnym, kierownicy wyższego szczebla powinni być traktowani priorytetowo, jeśli chodzi o ich rozwój zawodowy. Wszystkie niezbędne do tego szczegóły można znaleźć na stronie https://www.impactinternational.com/pl/blog/jak-wybrac-skuteczny-model-zarzadzania-w-organizacji która dostarcza wielu przydatnych informacji.
OdpowiedzUsuń