Jeszcze kilka lat temu świat PR był bardzo uporządkowany. Agencje PR mówiły tym samym językiem, oferowały mniej więcej te same usługi za podobne pieniądze i w podobny sposób prezentowały klientom swoje sukcesy.
Teraz jest inaczej.
Oto 7 trendów w PR i komunikacji z mediami w tym roku:
1. Zyski największych agencji PR
Największe agencje PR działające w Polsce (głównie te międzynarodowe) są dziś fabrykami do maksymalizacji własnych zysków. Nawet agencje znane wcześniej z kreatywności i niekonwencjonalnych akcji działają teraz jak maszynki do produkcji pieniędzy.
2. Mniej na szkolenia
Agencje PR szukając oszczędności zmniejszyły do minimum swoje działy szkoleń, na przykład kreatywnego pisania, szkoleń medialnych i warsztatów kryzysowych.
3. Szkolenia medialne
Szkolenia medialne często prowadzą pracownicy agencji PR bez doświadczenia medialnego. Wiedzą jak działają media (lub nie). Wiedzą jak budować komunikaty dla mediów (lub nie). Wiedzą jak rozmawiać z reporterami (lub nie). Ale nie mają doświadczenia trenerskiego. Prowadzą szkolenia według tego samego podręcznika medialnego dla wszystkich klientów. Myślisz, że mówią im o tym? Wątpię.
4. Dotarcie do klienta
Programy PR kładą większy nacisk na opowiadanie angażujących historii w mediach tradycyjnych i społecznościowych (sprzedaż jest na drugim planie). Ale największym wyzwaniem dla PR nie jest dzisiaj tworzenie interesujących treści, lecz dotarcie do wybranych grup odbiorców ze spersonalizowanymi przekazami.
5. Osobisty kontakt
Media społecznościowe skróciły dystans pomiędzy firmami i konsumentami. Warto jednak pamiętać, że spędzenie całego dnia na Facebooku czy Twitterze nie gwarantuje nowych kontaktów biznesowych (nie każdy kontakt zamienia się w relację). Celem komunikacji online powinno być doprowadzenie do osobistego spotkania. Nic nie zastąpi uścisku dłoni, spojrzenia w oczy i autentycznej rozmowy twarzą w twarz.
6. Ochrona reputacji
Wysłuchania publiczne i wystąpienia w sejmowych komisjach są aranżowane pod potrzeby mediów. Bez dobrego przygotowania medialnego łatwo o publiczną kompromitację (przykładów dostarczyły przesłuchania prokuratorów przed komisją śledczą w sprawie afery Amber Gold). Podobnie jest z publicznymi panelami ekspertów, których dobiera się tak, żeby każdy miał swego adwersarza.
7. Strategie PR
Firmy nie planują dokładnie rozwoju w dłuższym okresie. Widzę to na naszych szkoleniach medialnych kiedy pracujemy nad komunikatami o strategii rozwoju. Trudno mówić konkretnie i przekonująco o tym, co firma chce zrobić jutro jeśli nie wie, gdzie chce być za rok lub dwa. Firmy myślące (i działające) strategicznie nie mają z tym kłopotu. Do której kategorii należy Twoja firma?
Konkluzja
PR rozwija się równie dynamicznie jak media. Dzięki nowym technologiom możemy dokładniej wybierać cele, tworzyć więcej ciekawych treści, systematycznie monitorować media, lepiej mierzyć efekty pracy i pokazywać wartość PR naszym klientom.
Jakie trendy w PR i komunikacji z mediami obserwujesz w tym roku? Napisz o tym w komentarzu.
Mówiąc o marketingu, nie sposób nie wspomnieć o ważnej dziedzinie jaką jest social media marketing. W dzisiejszych czasach, kiedy większość ludzi spędza dużo czasu w sieci, ważne jest by wykorzystać tę platformę do promocji swojego biznesu. Jedną z najlepszych opcji jest skorzystanie z usług specjalistycznej agencji, która zajmuje się właśnie tym obszarem. Co to dokładnie za usługa? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz na stronie https://ebizneskrokpokroku.pl/spolecznosci/co-to-jest-social-media-marketing-agency-smma/
OdpowiedzUsuń