W PR nie wolno mylić celów strategicznych z celami operacyjnymi tak jak nie wolno mylić kompasu z mapą. Znajomość różnicy pomiędzy tymi celami pomaga zwiększyć skuteczność kampanii PR.
Cel strategiczny
Celem strategicznym jest to, co chcesz osiągnąć. Jego siłą napędową jest idea, pomysł lub zamiar. Jest mniej precyzyjny od celu operacyjnego.
Na przykład "Pressence Public Relations agencją PR pierwszego wyboru dla małych i średnich firm." Cel trudny do osiągnięcia, ale nie w tym rzecz. Ma motywować i pokazywać kierunek działania.
Cele operacyjne
Cele operacyjne są węższe od celów strategicznych. Powinny być konkretne, dokładne i mierzalne jak wskazówki na mapie. Rozpoczynają się od czasownika, na przykład "zwiększyć", "sprzedać", "dostarczyć", "przeprowadzić", "otrzymać", "zdobyć", "zmniejszyć", itd. Do tego trzeba dodać liczbę (na przykład 20% lub 12) i datę zakończenia.
Na przykład "Pressence Public Relations przeprowadzi o 20 procent więcej szkoleń medialnych niż przed rokiem." W zeszłym roku było 10 szkoleń. W tym roku będzie 12.
Przy okazji krótkie wyjaśnienie czym się różni strategia PR od taktyki.
Strategia odpowiada na pytanie DLACZEGO coś robisz. Na przykład "Współpraca z dziennikarzami mediów regionalnych i organizacjami gospodarczymi, której celem jest edukacja o korzyściach z PR i zasadach współpracy z agencją PR."
Dopiero wtedy i tylko wtedy przystępujemy do wyboru taktyki.
Taktyka odpowiada na pytanie JAK. To działania i narzędzia potrzebne do realizacji strategii i osiągnięcia celów. Na przykład:
1. prowadzenie bloga o PR,
2. publikacja artykułów poradniczych na portalach o marketingu i PR,
3. wywiady w mediach o korzyściach z PR dla małych i średnich firm,
4. bezpłatne pokazowe warsztaty dla organizacji gospodarczych,
5. prezentacje na konferencjach branżowych.
Jak widzisz to nie jest takie trudne, ale nie wolno mylić celów strategicznych z operacyjnymi i należy pamiętać o różnicy między strategią a taktyką.
Jeśli potrzebujesz pomocy w wyborze celów i przygotowaniu strategii PR, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.
Czasami dobrą opcją jest stworzenie nowego brandu. Czytałam o tym tutaj: https://necon.pl/branding/ i szukam przykładów z życia codziennego :) Dzięki takim eventom i ogólnym przedstawianiu marki na różne sposoby, przestaje ona być anonimowa i coraz więcej ludzi może się z nią utożsamiac?
OdpowiedzUsuńW ulepszeniu marketingu może pomóc taki system https://craftware.pl/dla-biznesu/szybkie-wdrozenia/ znam firmy gdzie był ewidentnie problem w tej sferze, tak samo w obsłudze klienta i teraz wiele się w tym zakresie zmieniło. Polecam wypróbować. Wdrożenie nie zajmie wiele czasu a koszty są z góry określone.
OdpowiedzUsuńStrategia marketingowa to proces, który koncentruje ograniczone zasoby firmy na szansach jakie stwarza rynek, których realizacja ma na celu zwiększenie sprzedaży. Jeśli nie wiecie, jak zabrać się za taką startegię to ja polecam usługi firmy https://greenhat.pl/ Na pewno sprostają waszym oczekiwaniom.
OdpowiedzUsuńCele strategiczne można osiągać dopiero wtedy kiedy zespół odpowiednio funkcjonuje i współpracuje ze sobą. A o tym często decyduje rola lidera. Dla niego właśnie stworzony został program dot. przywództwa - https://www.impactinternational.com/pl/blog/jak-nalezy-rozumiec-przywodztwo-w-zmianie . Polecam sobie o tym poczytać
OdpowiedzUsuń