czwartek, 10 marca 2016

Wszyscy mówią o PR

Kogo nie spotkam, gdzie się nie obrócę, gdzie nie zadzwonię wszyscy mówią o PR.

Może to ma coś wspólnego z tym, że umiera tradycyjne dziennikarstwo i firmy zatrudniają byłych dziennikarzy, żeby pisali teraz dla nich.

Nie wieszczę końca dziennikarstwa. Uważam jednak, że PR i dziennikarstwo – po latach krwawych i niepotrzebnych wojen – zbliżyły się do siebie, bo marki zaczęły tworzyć więcej własnych treści i same je publikują.

Interesy są zbieżne: media szukają nowych źródeł zysków, marki zachęcają konsumentów do lektury ciekawych treści. Ale się porobiło...

Popatrzmy jak było jeszcze kilka (10?) lat temu i jak jest teraz.

1. Wiedziałeś, że pracujesz w PR, bo wysyłałeś dziennikarzom zaproszenia na konferencje prasowe faksem.

Wiesz, że pracujesz w PR, bo wysyłasz dziennikarzom zaproszenia na konferencje prasowe smsem.

2. Wiedziałeś, że pracujesz w PR, bo reporter mógł poświęcić Ci dwie godziny na rozmowę przy kieliszku lub dwóch dobrego wina w modnej restauracji. Był też czas na żarty i plotki.

Wiesz, że pracujesz w PR, bo reporter, z którym współpracowałeś i chodziłeś na drinki, prowadzi stronę internetową znanej marki.

3. Wiedziałeś, że pracujesz w PR, bo klienci chcieli przeczytać artykuły o swoich produktach i usługach na pierwszych stronach "Gazety Wyborczej" i "Rzeczypospolitej".

Wiesz, że pracujesz w PR, bo klienci czekają na artykuły o swoich produktach i usługach na głównych portalach internetowych.

4. Wiedziałeś, że pracujesz w PR, bo reporterzy traktowali Cię z wyższością.

Wiesz, że pracujesz w PR, bo reporterzy dzwonią z pytaniami czy Twoja agencja potrzebuje pracowników.

5. Wiedziałeś, że pracujesz w PR, bo pisałeś długie informacje prasowe (minimum dwie strony) z wymyślonymi cytatami.

Wiesz, że pracujesz w PR, bo piszesz krótkie informacje prasowe z linkami do multimediów.

6. Wiedziałeś, że pracujesz w PR, bo o sukcesie kampanii PR decydowała liczba wycinków prasowych.

Wiesz, że pracujesz w PR, bo o sukcesie kampanii decyduje liczba odwiedzin na firmowej stronie WWW i pozytywnych komentarzy na Facebooku i Twitterze.

7. Wiedziałeś, że pracujesz w PR, bo przed premierą produktu do późna w nocy kompletowałeś teczki prasowe dla mediów.

Wiesz, że pracujesz w PR, bo przed premierą produktu do późna w nocy kończyłeś aplikację dla mediów.

8. Wiedziałeś, że pracujesz w PR, bo Twoim największym zmartwieniem było przygotowanie klienta do wywiadu dla mediów.

Wiesz, że pracujesz w PR, bo Twoim największym zmartwieniem jest tworzenie codziennie ciekawych treści (teksty, zdjęcia, video).

9. Wiedziałeś, że pracujesz w PR, bo miałeś czas chodzić na wszystkie firmowe imprezy i używać życia.

Wiesz, że pracujesz w PR, bo siedzisz ciągle przy komputerze, rozmawiasz bez przerwy przez telefon i przed zaśnięciem myślisz o jutrzejszych tematach w mediach.

10. Teraz Twoja kolej. Widzisz więcej różnic? Napisz o tym w komentarzu.

1 komentarz:

  1. Świetny wpis, brawo! Niebawem wystartuje kanał WATCHDEER, zapowiada się świetnie, patrzcie: Dziennikarz Rafał Jeleń.

    OdpowiedzUsuń

Ten wpis czeka na Twój komentarz.