wtorek, 17 maja 2016

Dlaczego w PR nie ma miejsca na białe kłamstwo

Ile razy słyszałeś, że w prezentacjach, wystąpieniach publicznych i wywiadach dla mediów najważniejsze jest opowiadanie ciekawych historii? Czy słyszałeś też, że to mają być historie prawdziwe?

Wyobraź sobie na przykład, że jesteś o krok od wynalezienia lekarstwa na raka. Wiesz, że to nieprawda. Chodziło mi tylko o Twoją uwagę. Mam nadzieję, że mi wybaczysz :-)

Jeśli jednak zacznę prezentację od informacji o nowym lekarstwie, dzięki któremu ludzie od jutra nie będą chorowali na raka, możesz poczuć się oszukany, bo nie ma (na dzisiaj) takiego lekarstwa. Tego możesz już nie wybaczyć.

To tylko wyolbrzymiony przykład pokazujący jak tzw. białe kłamstwo (czyli kłamanie dla większego dobra) może wyrządzić więcej zła niż pożytku w zarządzaniu reputacją.

Czy można naciągać prawdę?

Nie! Reporterzy, konsumenci i konkurencja mogą sprawdzić w Internecie prawdziwość każdego Twojego słowa. Przypominają psa z ulubioną kością. Będą szukali do skutku i jeśli znajdą coś na Twoją niekorzyść, będziesz miał się z pyszna.

Tak bywa na przykład z ofertami sprzedaży, prezentacjami lub wywiadami dla mediów, w których przypadkowe liczby i nieuzasadnione hiperbole wykrzywiają obraz rzeczywistości. Dlatego dla własnego dobra i ochrony swej reputacji każdą liczbę sprawdź dwa razy i poprzyj mocnymi faktami. Podawaj źródła cytowanych badań i analiz. Do cytatów lub komentarzy dodawaj ich autorów.

Na branżowej konferencji może być dziennikarz, który wykorzysta w artykule tylko jedno zdanie z Twojego wystąpienia. Jesteś pewien prawdziwości każdego swojego słowa? A jeśli w jednym zdaniu coś pomylisz i właśnie to zdanie trafi do mediów?

Kłamstwa (większe i mniejsze) żyją własnym życiem i przynoszą zaskakujące kryzysy. To, co powiesz dzisiaj publicznie nie zniknie jutro albo pojutrze – dzięki Internetowi będzie żyć wiecznie.

Konkluzja

Reputację buduje się latami, ale można ją stracić w jeden dzień. W dobie Internetu i mediów społecznościowych nie ma czegoś takiego jak białe kłamstwo. Nic nie zastąpi prawdy, szczerości i uczciwości.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Ten wpis czeka na Twój komentarz.