środa, 18 marca 2015

Skąd się biorą wiadomości?

"Gdzie pracujesz?"

"W agencji PR."

"Aha..."

I cisza.

Kiedy tłumaczę znajomym na czym polega PR, rozumieją to jako pracę, dzięki której o czymś lub o kimś dobrze pisze się w prasie lub mówi w telewizji.

Tak jakby jacyś czarodzieje podrzucali na biurka dziennikarzy ciekawe tematy.

Jeśli nie wierzysz w magiczne sztuczki, zapytasz: skąd się biorą wiadomości?

Wiadomości pochodzą z wielu źródeł. Często pierwotnym źródłem jest praktyk PR.

Reporter przychodzi na konferencję prasową Twojej ulubionej drużyny siatkarskiej dlatego, że ktoś mu powiedział gdzie i kiedy się odbędzie. Czytasz w gazecie o oryginalnym produkcie, bo praktyk PR "podrzucił" ten temat dziennikarzowi. Na okładce Twojego ulubionego czasopisma jest zapowiedź wywiadu z ambitnym szefem nowej firmy, bo ktoś (czarodziej?) ułatwił reporterowi z nim kontakt.

4 źródła informacji

Oczywiście dziennikarze nie otrzymują wszystkich tematów od agencji PR. Wykorzystują różne (naprawdę różne) sposoby zdobycia ciekawych informacji, które następnie przedstawiają wydawcom na porannych odprawach w redakcji.

Oto krótki przegląd najważniejszych źródeł informacji:

1. Inne informacje

Wiele informacji powstaje na podstawie wcześniejszych doniesień jako ich rozszerzenie i uzupełnienie. Lokalne media wykorzystują tak krajowe tematy. Pojawiają się niezliczone analizy, komentarze i felietony eksplorujące najważniejsze wiadomości dnia.

2. Google

Kiedy dziennikarz ma pomysł na artykuł potrzebuje dodatkowych informacji – najczęściej sięga po nie do wyszukiwarki Google. Jeśli nie ma dużo czasu (zwykle nie ma), ogranicza się do tego, co znajdzie na pierwszej stronie wyników. Dobry zespół PR – dzięki znajomości zasad SEO – wie jak zapewnić sobie eksponowane miejsce w rankingu wyników.

3. Własne kontakty

Doświadczeni reporterzy mają w telefonach komórkowych dziesiątki aktualnych kontaktów do ekspertów i komentatorów. Praktycy PR wiedzą jak trafić na listę takich kontaktów i dbają, żeby reporterzy często korzystali z wiedzy ich klientów.

4. Media społecznościowe

To źródło informacji odgrywa coraz większą rolę. Zdecydowana większość dziennikarzy chętnie rozpoczyna poszukiwanie nowych tematów od blogów i serwisów społecznościowych, szczególnie od Twittera, LinkedIn i Facebooka.

Konkluzja

Eksperci PR wiedzą gdzie dziennikarze szukają wiadomości i jakie informacje ich najbardziej interesują. Umieją to pogodzić z interesami swoich klientów.

Jeśli jesteś aktywny w miejscach skąd reporterzy czerpią wiadomości (to nie ma nic wspólnego z czarną magią), łatwiej jest zainteresować ich tematami o Twoim kliencie i sprawić, że media będą o nim pisać i mówić.

1 komentarz:

  1. Dokładnie tak - wiadomości skądś muszą się brać, aby dziennikarze i prezenterzy mogli we właściwy sposób je przedstawić. Zerknijcie na informacje dotyczące Pani Małgorzaty Kukuła - https://lalapalmala.pl/malgorzata-kukula-kim-jest-wiek-maz-zyciorys/ . Dzięki takim informacją można sprawdzić, w jaki sposób zostać dziennikarzem i jak przygotować się do takiego zawodu.

    OdpowiedzUsuń

Ten wpis czeka na Twój komentarz.