"Gdzie pracujesz?"
"W agencji PR."
"Aha..."
I cisza.
Kiedy tłumaczę znajomym na czym polega PR, rozumieją to jako pracę, dzięki której o czymś lub o kimś dobrze pisze się w prasie lub mówi w telewizji.
Tak jakby jacyś czarodzieje podrzucali na biurka dziennikarzy ciekawe tematy.
Jeśli nie wierzysz w magiczne sztuczki, zapytasz: skąd się biorą wiadomości?
Wiadomości pochodzą z wielu źródeł. Często pierwotnym źródłem jest praktyk PR.
Reporter przychodzi na konferencję prasową Twojej ulubionej drużyny siatkarskiej dlatego, że ktoś mu powiedział gdzie i kiedy się odbędzie. Czytasz w gazecie o oryginalnym produkcie, bo praktyk PR "podrzucił" ten temat dziennikarzowi. Na okładce Twojego ulubionego czasopisma jest zapowiedź wywiadu z ambitnym szefem nowej firmy, bo ktoś (czarodziej?) ułatwił reporterowi z nim kontakt.
4 źródła informacji
Oczywiście dziennikarze nie otrzymują wszystkich tematów od agencji PR. Wykorzystują różne (naprawdę różne) sposoby zdobycia ciekawych informacji, które następnie przedstawiają wydawcom na porannych odprawach w redakcji.
Oto krótki przegląd najważniejszych źródeł informacji:
1. Inne informacje
Wiele informacji powstaje na podstawie wcześniejszych doniesień jako ich rozszerzenie i uzupełnienie. Lokalne media wykorzystują tak krajowe tematy. Pojawiają się niezliczone analizy, komentarze i felietony eksplorujące najważniejsze wiadomości dnia.
2. Google
Kiedy dziennikarz ma pomysł na artykuł potrzebuje dodatkowych informacji – najczęściej sięga po nie do wyszukiwarki Google. Jeśli nie ma dużo czasu (zwykle nie ma), ogranicza się do tego, co znajdzie na pierwszej stronie wyników. Dobry zespół PR – dzięki znajomości zasad SEO – wie jak zapewnić sobie eksponowane miejsce w rankingu wyników.
3. Własne kontakty
Doświadczeni reporterzy mają w telefonach komórkowych dziesiątki aktualnych kontaktów do ekspertów i komentatorów. Praktycy PR wiedzą jak trafić na listę takich kontaktów i dbają, żeby reporterzy często korzystali z wiedzy ich klientów.
4. Media społecznościowe
To źródło informacji odgrywa coraz większą rolę. Zdecydowana większość dziennikarzy chętnie rozpoczyna poszukiwanie nowych tematów od blogów i serwisów społecznościowych, szczególnie od Twittera, LinkedIn i Facebooka.
Konkluzja
Eksperci PR wiedzą gdzie dziennikarze szukają wiadomości i jakie informacje ich najbardziej interesują. Umieją to pogodzić z interesami swoich klientów.
Jeśli jesteś aktywny w miejscach skąd reporterzy czerpią wiadomości (to nie ma nic wspólnego z czarną magią), łatwiej jest zainteresować ich tematami o Twoim kliencie i sprawić, że media będą o nim pisać i mówić.
Dokładnie tak - wiadomości skądś muszą się brać, aby dziennikarze i prezenterzy mogli we właściwy sposób je przedstawić. Zerknijcie na informacje dotyczące Pani Małgorzaty Kukuła - https://lalapalmala.pl/malgorzata-kukula-kim-jest-wiek-maz-zyciorys/ . Dzięki takim informacją można sprawdzić, w jaki sposób zostać dziennikarzem i jak przygotować się do takiego zawodu.
OdpowiedzUsuń