poniedziałek, 28 września 2015

Nie bój się pytać o "rzeczy oczywiste"

Chcesz poprawić jakość swej komunikacji? Zadawaj więcej pytań.

Ale to nie mogą być przypadkowe pytania. Zadawaj pytania podstawowe – nie bój się pytać o "rzeczy oczywiste".

Zapomnij wszystko co wiesz i zadawaj najważniejsze pytania:

1. Jak to działa?

2. Co chcemy osiągnąć?

3. Co masz na myśli?

4. Co pomyślą ludzie?

5. Kiedy to się zacznie?

6. Ile to potrwa?

7. Co jest najważniejsze?

8. Jakie możemy mieć trudności?

9. Jakie to przyniesie korzyści?

10. Co się stanie jeżeli nam się nie uda?

Proste pytania i takie oczywiste, prawda?

Jeśli takie oczywiste, to dlaczego tak rzadko je zadajemy?

Kilka lat temu miałem klienta, którego firma przechodziła duże zmiany: nowa nazwa, nowe produkty, duża kampania PR. Szef pracował 16 godzin na dobę.

Nie zdziwiłem się kiedy zostałem zaproszony za zebranie, ale nie wyjaśniono mi w jakiej roli i czego ode mnie oczekiwano.

Po 20-minutowej prezentacji szef projektu zapytał: "Czy są jakieś pytania?"

Cisza.

Podniosłem rękę i zapytałem: "Czy mogę się dowiedzieć jak to wpłynie na nasze relacje z mediami i kiedy zobaczmy pierwsze efekty?"

Miałem wrażenie, że wszyscy byli zdziwieni tym, że się odezwałem. Prelegent jednak krótko i rzeczowo odpowiedział. To rozpoczęło ciekawą dyskusję o tym jak opowiedzieć dziennikarzom o celach projektu.

Nie ma głupich pytań. Najmądrzejsza rzecz jaką możesz zrobić to zadać najprostsze pytanie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Ten wpis czeka na Twój komentarz.