niedziela, 17 stycznia 2016

Najlepsze pierogi, czyli dlaczego w PR ważna jest opowieść

Każdy kto prowadzi interesy opowiada ciekawe historie. Robi to nie dla własnej przyjemności, ale żeby zwiększyć sprzedaż.

Cóż prostszego od opowiadania historii? Wystarczy się pochwalić, że Twój produkt jest lepszy od tego, co oferuje konkurencja. Na przykład, robię najlepsze pierogi na świecie.

Nie tak szybko.

Bez przekonujących dowodów twierdzenie, że robisz najlepsze pierogi na świecie nie jest wiarygodne. Naprawdę tak jest? Jak to udowodnisz?

Jak rozumiesz "najlepsze"? Twoje rozumienie tego słowa nie musi pokrywać się z moim.

Być może wolę najtańsze pierogi – nie najlepsze. A może zależy mi na błyskawicznej dostawie, bo mam w domu grupę głodnych nastolatków.

Są trzy sposoby pozycjonowania oferty na rynku:

1. Lider ceny,

2. Najlepszy produkt,

3. Najlepsza obsługa klienta.

Od tego jak pozycjonujesz swoją ofertę zależy treść opowiadanych historii, gdyż klienci z różnych segmentów oczekują różnych ofert.

Zanim opowiesz pierwszą historię, musisz określić jak chcesz być postrzegany i z czego chcesz być znany. Musisz też sprawdzić czy jest popyt na tak pozycjonowany produkt i metodę dystrybucji.

Przedstawianie siebie jako najtańszego sprzedawcy Mercedesa w mieście i konkurowanie ceną nie jest strategią, która przyniesie sukces.

Opowiedz swoją historię tak, żeby klienci znaleźli w niej odbicie swoich potrzeb. Wyjaśnij dlaczego właśnie Ty – a nie konkurencja – lepiej zaspokoisz ich potrzeby lub rozwiążesz problem.

Klienci, którzy szukają lidera rynku w innym od Twojego segmencie być może wybiorą inną firmę. Nic w tym złego jeżeli to, co oferujesz przyciąga wystarczającą liczbę zdecydowanych klientów.

Ważne, żebyś znał, rozumiał i umiał zaspokoić potrzeby klientów ze swojego segmentu – i wybrał historię, która zaciekawi właśnie tych ludzi.

Jeśli będziesz chciał zadowolić wszystkich, Twoja opowieść raczej nie zainteresuje na dłużej nikogo.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Ten wpis czeka na Twój komentarz.